Evaluación para el aprendizaje: experiencia en un curso teórico de pregrado en medicina.

Autores/as

  • Gonzalo Pérez Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Eduardo Kattan Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Luz Collins Centro de Educación Médica
  • Ana Cecilia Wright Centro de Educación Médica
  • Tomás Rybertt Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Agustín González Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Marisol Sirhan Centro de Educación Médica, Departamento de Gastroenterología; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Nancy Solis Departamento de Gastroenterología; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Margarita Pizarro Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Marco Arrese Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Alberto Sarfatis Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Nicole Lustig Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Juan Pablo Arab Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Jaime Labarca Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Arnoldo Riquelme Pontificia Universidad Católica de Chile

Palabras clave:

Competence, clinical, Education, medical, Measurement, educational, Students

Resumen

Background: Assessment for learning is a paradigm that is taking shape in the field of medical education. This approach aims to embed the assessment process within the educational and learning process. Aim: to evaluate the impact of curricular changes, from a focus of assessment of learning to one of assessment for learning, in the perception of undergraduate students of medicine and their final grades obtained in a theoretical course (TCG). Material and methods: In the year 2011 lectures were reduced and intermediate assessments followed by a feedback session were introduced. The activities of each program course, surveys about student perceptions of the course and the final grades of students (assessments with multiple choice questions) were compared between the periods prior and after curricular changes (2005-2010 and 2011-2013). Results: As a consequence of curricular changes, time for lectures was reduced by 19.5%, time for summative assessments was increased by 8.5%, and feedback activity, occupying 7.3% of the course time was added. There were significant improvements in student is perceptions in all areas assessed by surveys, emphasizing feedback and assessments. The overall grade assigned to the course dictated after implementing the changes increased from 6.18 to 6.59 (p <0.001, 1-7 scale). The grades of students also improved from an average of 5.78 to 6.43 (p<0.001, 1-7 scale). Conclusions: Assessment for learning achieved the desired educational impact without increasing the assigned curricular time. Programmatic assessment is favorably perceived by students.

Biografía del autor/a

Gonzalo Pérez, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Eduardo Kattan, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Luz Collins, Centro de Educación Médica

Pedagogo

Ana Cecilia Wright, Centro de Educación Médica

Pedagogo

Tomás Rybertt, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Agustín González, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Marisol Sirhan, Centro de Educación Médica, Departamento de Gastroenterología; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Centro de Educación Médica, Departamento de Gastroenterología; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Nancy Solis, Departamento de Gastroenterología; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Margarita Pizarro, Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Marco Arrese, Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Alberto Sarfatis, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Nicole Lustig, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Juan Pablo Arab, Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Departamento de Gastroenterología3; Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Jaime Labarca, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Arnoldo Riquelme, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesor Asociado

Departamento de Gastroenterología y Centro de Educación Médica

Facultad de Medicina

Pontificia Universidad Católica de Chile

 

 

Descargas

Publicado

2015-01-30

Cómo citar

Pérez, G., Kattan, E., Collins, L., Wright, A. C., Rybertt, T., González, A., Sirhan, M., Solis, N., Pizarro, M., Arrese, M., Sarfatis, A., Lustig, N., Arab, J. P., Labarca, J., & Riquelme, A. (2015). Evaluación para el aprendizaje: experiencia en un curso teórico de pregrado en medicina. Revista Médica De Chile, 143(3). Recuperado a partir de https://mail.revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/3641

Número

Sección

Artículos de Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 3 4 5 > >>