Percepción de los estudiantes que rindieron el Examen Nacional de Enfermería de Chile.

Autores/as

  • Alejandra F. Rojas-Rivera Universidad de los Andes, Facultad de Enfermería y Obstetricia, Escuela de Enfermería. Santiago, Chile,
  • Verónica Del Carmen Drago-Machado Universidad Católica de la Santísima Concepción, Facultad de Medicina, Escuela de Enfermería. Concepción, Chile.
  • Irella Alejandra Vergara-Beltrán Universidad Diego Portales, Facultad de Salud y Odontología, Escuela de Enfermería. Santiago, Chile.
  • Gloria Alejandra García-Vallejos Universidad de Chile, Facultad de Medicina, Departamento de Enfermería. Santiago, Chile
  • María Patricia Masalan-Apip Pontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Medicina, Escuela de Enfermería. Santiago, Chile.
  • Verónica Marcela Molina-Rodríguez Universidad Mayor, Facultad de Ciencias, Escuela de Enfermería. Santiago, Chile.

Palabras clave:

Educational Measurement, Perception, Students, Nursing, Surveys and Questionnaires

Resumen

Background: In 2008, the Chilean National Nursing Examination Commission, COENENF, developed a national nursing exam (ENENF). Since 2013, COENENF has implemented a validated opinion survey at the time of the national examination to strengthen the quality of the exam and facilitate its continuous improvement. Aim: To determine the perception of nursing students about general aspects, specific areas, representativeness, mastery and usefulness of the 2018 ENENF. Material and methods: A descriptive, cross-sectional study, using a self-administered Likert-type survey, was administered in 2018 to 2949 last-year nursing students from 29 nursing schools who took the ENENF. The survey comprised three areas: representativeness of the questions, student mastery of each area, and the usefulness of the exam. Results: Students had a positive perception of the Chilean ENENF and its application. Theoretical knowledge is effectively assessed and close to half of the sample agreed that the ENENF is useful. The results also suggest areas that should be improved. Conclusions: Nursing students had a positive perception of the ENENF.

Biografía del autor/a

Alejandra F. Rojas-Rivera, Universidad de los Andes, Facultad de Enfermería y Obstetricia, Escuela de Enfermería. Santiago, Chile,

Doctorado: Candidata a Doctora en Ciencias de la Salud, Universidad de Sao Paulo. Especialidad: Enfermera, Universidad de los Andes de Chile. Subespecialidad: Magíster en Gerontología Social, Universidad de Zaragoza, España.

Verónica Del Carmen Drago-Machado, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Facultad de Medicina, Escuela de Enfermería. Concepción, Chile.

Departamento Ciencias Clínicas y Preclínicas, Facultad de Medicina, Escuela de Enfermería.

Irella Alejandra Vergara-Beltrán, Universidad Diego Portales, Facultad de Salud y Odontología, Escuela de Enfermería. Santiago, Chile.

Enfermera

Gloria Alejandra García-Vallejos, Universidad de Chile, Facultad de Medicina, Departamento de Enfermería. Santiago, Chile

Enfermera

María Patricia Masalan-Apip, Pontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Medicina, Escuela de Enfermería. Santiago, Chile.

Enfermera-Matrona

Verónica Marcela Molina-Rodríguez, Universidad Mayor, Facultad de Ciencias, Escuela de Enfermería. Santiago, Chile.

Enfermera

Descargas

Publicado

2023-01-09

Cómo citar

Rojas-Rivera, A. F., Drago-Machado, V. D. C., Vergara-Beltrán, I. A., García-Vallejos, G. A., Masalan-Apip, M. P., & Molina-Rodríguez, V. M. (2023). Percepción de los estudiantes que rindieron el Examen Nacional de Enfermería de Chile. Revista Médica De Chile, 150(12). Recuperado a partir de https://mail.revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/9927

Número

Sección

Educación Médica