Aportes históricos de la neurociencia cognitiva y su emergencia en Chile

Autores/as

  • Josefina Larraín V Centro de Investigación en Complejidad Social, Facultad de Gobierno, Universidad del Desarrollo. Programa de doctorado de Psicología, Universidad Diego Portales.
  • Yessica Herrera G Universidad del Desarrollo
  • Francisca Mardones D Universidad Diego Portales
  • Yerka Freire V Universidad del Desarrollo.
  • Leonie Kausel K Universidad del Desarrollo.
  • Francisco Aboitiz D Pontificia Universidad Cato?lica de Chile, Santiago, Chile.

Palabras clave:

Cognitive Neuroscience, Chile, Education, History

Resumen

Very little has been written about the national pioneer investigators and the formal institutions and channels of knowledge that have contributed to the consolidation of cognitive neuroscience in Chile. This article is a review based on scientific publications, magazine articles and interviews with neuroscientists that were key to the development of cognitive neuroscience in Chile. In particular, the review incorporates information about the different Chilean investigators, the universities where they completed their doctoral studies, and the institutions where they settled afterwards. The objective of this article is to describe the way in which neuroscientific knowledge extended in Chile and to give recognition to pioneering scientists. The information retrieved was processed through the reconstruction of a interaction network between local and foreign neuroscientists, as well as their universities and institutions of origin, that contributed to the development of cognitive neuroscience in Chile. A visual representation of these networks was elaborated. In addition, the scientists’ academic training in Chile and abroad is summarized in a table. This analysis allows for a deeper comprehension of the socio-historical context in which cognitive neuroscience emerges and encourages a critical perspective of its development in Chile.

Biografía del autor/a

Josefina Larraín V, Centro de Investigación en Complejidad Social, Facultad de Gobierno, Universidad del Desarrollo. Programa de doctorado de Psicología, Universidad Diego Portales.

PhD© en Psicología, Psicóloga, Fonoaudióloga, Post-títulada en Psicomotricidad. Coordinadora Clínica, Centro de Investigación en Complejidad Social, Universidad del Desarrollo. Candidata a doctor en psicología, Universidad Diego Portales.

Yessica Herrera G, Universidad del Desarrollo

Estudiante Doctoral en Complejidad Social, Centro de Investigación en Complejidad Social, Universidad del Desarrollo.

Francisca Mardones D, Universidad Diego Portales

Estudiante de Psicología, Escuela de Psicología, Universidad Diego Portales.

Yerka Freire V, Universidad del Desarrollo.

Estudiante Doctoral en Complejidad Social, Centro de Investigación en Complejidad Social, Universidad del Desarrollo.

Leonie Kausel K, Universidad del Desarrollo.

Estudiante Post-doctoral en Neurociencias, Centro de Investigación en Complejidad Social, Universidad del Desarrollo.

Francisco Aboitiz D, Pontificia Universidad Cato?lica de Chile, Santiago, Chile.

Laboratorio de Neurociencias Cognitivas, Departamento de Psiquiatri?a, Centro Interdisciplinario de Neurociencia, Pontificia Universidad Cato?lica de Chile, Santiago, Chile.

Descargas

Publicado

2022-06-01

Cómo citar

Larraín V, J., Herrera G, Y., Mardones D, F., Freire V, Y., Kausel K, L., & Aboitiz D, F. (2022). Aportes históricos de la neurociencia cognitiva y su emergencia en Chile. Revista Médica De Chile, 150(3). Recuperado a partir de https://mail.revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/9074

Número

Sección

Historia de la Medicina