Relación entre el bienestar y el rendimiento académico en alumnos de primer año de medicina.

Autores/as

  • Paula Gómez H. Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad del Desarrollo.
  • Cristhian Perez V. Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Paula Parra P. Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Liliana Ortiz M. Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Olga Matus B. Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción
  • Peter McColl C. Escuela de Medicina sede Viña del Mar, Facultad de Medicina, Universidad Andrés Bello.
  • Graciela Torres A. Facultad de Medicina, Universidad San Sebastián.
  • Andrea Meyer K. Facultad de Medicina, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Palabras clave:

Learning, Mental health, Stress, psychological, Students, medical

Resumen

Background: Stress may affect the sense of wellbeing and academic achievement of university students. Aim: To assess the relationship of academic engagement and burnout with academic achievement among first year medical students. Material and methods: The Utrecht Work Engagement Scale-Student and Maslach Burnout Inventory Student Survey (MBI-SS) were applied to 277 first year medical students of four universities. Their results were correlated with the grades obtained in the different courses. Results: Moderately high engagement and low burnout levels were detected. There was a high level of satisfaction with studies and a moderate exhaustion level. Academic achievement was associated with the degree of engagement with studies but not with burnout. Conglomerate analysis detected a group of students with high levels of wellbeing, characterized by high levels of academic engagement and low burnout. Other group had moderate levels of engagement and lack of personal fulfilment. Other group, identified as extenuated, had high levels of personal exhaustion and depersonalization. Finally the disassociated group had a low academic engagement, low emotional exhaustion, high levels of depersonalization and lack of personal fulfillment. Conclusions: Academic achievement is associated with the level of engagement with studies but not with burnout.

Biografía del autor/a

Paula Gómez H., Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad del Desarrollo.

Docente, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad del Desarrollo, Chile.

Cristhian Perez V., Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Paula Parra P., Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Instructor, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Liliana Ortiz M., Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asociado, Directora del Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Olga Matus B., Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Profesor Asistente, Departamento de Educación Médica, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción

Peter McColl C., Escuela de Medicina sede Viña del Mar, Facultad de Medicina, Universidad Andrés Bello.

Director de Carrera, Escuela de Medicina sede Viña del Mar, Facultad de Medicina, Universidad Andrés Bello, Chile.

Graciela Torres A., Facultad de Medicina, Universidad San Sebastián.

Secretaria de Estudios, Facultad de Medicina, Universidad San Sebastián

Andrea Meyer K., Facultad de Medicina, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Jefa de Carrera de Medicina, Facultad de Medicina, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Descargas

Publicado

2015-07-08

Cómo citar

Gómez H., P., Perez V., C., Parra P., P., Ortiz M., L., Matus B., O., McColl C., P., Torres A., G., & Meyer K., A. (2015). Relación entre el bienestar y el rendimiento académico en alumnos de primer año de medicina. Revista Médica De Chile, 143(7). Recuperado a partir de https://mail.revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/3987

Número

Sección

Educación Médica

Artículos más leídos del mismo autor/a