¿Cómo aprenden los estudiantes de medicina en la transición hacia el ciclo clínico? Estudio cualitativo de las percepciones de estudiantes y docentes acerca del aprendizaje inicial de la clínica

Autores/as

  • Marcela Bitran Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Denisse Zúñiga 1Centro de Educación Médica, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;
  • Isabel Leiva 2Departamento de Enfermedades Respiratorias, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Maribel Calderón Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Alemka Tomicic Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Oslando Padilla 4Departamento de Salud Pública, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Arnoldo Riquelme Centro de Educación Médica, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile Departamento de Gastroenterología, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Palabras clave:

Models, educational, Students, medical, Teaching

Resumen

Background: The transition to the clinical courses represents a major challenge for medical students who are expected to become experiential learners, able to integrate theory and practice in the context of patient care. There are questions about how students face this challenge. Aim: To understand and compare the perceptions of students and clinical tutors on how medical students learn during the transition to the clinical levels of the curriculum. Material and methods: We performed eight focus group discussions with 54 students enrolled in years three to seven and we interviewed eight clinical tutors. Both students’ focus group discussions and tutors’ interviews were audio recorded, transcribed and analyzed according to the Grounded Theory. Results: Nine main themes emerged from the analysis of students’ opinions and six from the tutors’ views. The following themes were common to both students and educators: educational activities, actors, clinical settings, learning strategies, transition markers and tutor’s role. Educators emphasized the importance of curricular courses’ design and students, that of emotions, adaptation and self-care strategies, and threats to learning. Conclusions: There is a common core of students’ and clinical tutors perceptions about the relevance of practical activities, social interactions and context in the development of students’ learning and adaptation strategies during the transition to the clinical levels of the curriculum. These results are related to social and cultural theories of learning. Thus we propose a model for early clinical learning that might help to stimulate the reflection of students and medical educators regarding clinical learning and contribute to the development of interventions that improve the clinical learning and teaching practices.

Biografía del autor/a

Marcela Bitran, Pontificia Universidad Católica de Chile

PH. D. en Farmacología

Denisse Zúñiga, 1Centro de Educación Médica, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile;

Psicóloga, Magister en Psicología Educacional

Maribel Calderón, Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile

Licenciada en Educación, estudiante de doctorado en Psicología Educacional

Alemka Tomicic, Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile

Psicóloga, PhD en Psicología Clínica

Oslando Padilla, 4Departamento de Salud Pública, Escuela de Medicina, Pontificia Universidad Católica de Chile

Estadístico

Descargas

Publicado

2014-06-19

Cómo citar

Bitran, M., Zúñiga, D., Leiva, I., Calderón, M., Tomicic, A., Padilla, O., & Riquelme, A. (2014). ¿Cómo aprenden los estudiantes de medicina en la transición hacia el ciclo clínico? Estudio cualitativo de las percepciones de estudiantes y docentes acerca del aprendizaje inicial de la clínica. Revista Médica De Chile, 142(6). Recuperado a partir de https://mail.revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/3360

Número

Sección

Artículos de Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 3 4 > >>