Cambio educativo en las Facultades de Medicina.

Autores/as

  • Manuel Castillo Facultad de Medicina Universidad de Chile
  • Gustavo Hawes
  • Silvana Castillo
  • Luis Romero
  • Ana María Rojas
  • Mónica Espinoza
  • Sandra Oyarzo

Palabras clave:

Curriculum, Education, pre medical, Faculty

Resumen

This paper reports the reflections of a group of members of the University of Chile Faculty of Medicine, about the changes in teaching methods that medical schools should incorporate. In a complex scenario, not only new and better knowledge should be transmitted to students but also values, principles, critical reasoning and leadership, among others. In the first part, a proposal to understand this educational development in the context of complex universities, incorporating pedagogical skills and reviewing institutional leadership, is carried out. In the second part, the training of teaching physicians, as part of the changes, is extensively discussed. Physicians hired as academics in the University should have the opportunity to work mainly as teachers and be relieved of research obligations. For them, teaching should become a legitimate area of academic development.

Biografía del autor/a

Manuel Castillo, Facultad de Medicina Universidad de Chile

Director Departamento de Educación en Ciencias de la Salud, Facultad de Medicina Universidad de Chile

Gustavo Hawes

Profesor, Departamento de Educación en Ciencias de la Salud de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile

Silvana Castillo

Enfermera Universitaria, Escuela de Enfermería de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile

Luis Romero

Fonoaudiólogo, Escuela de Fonoaudiología de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile

Ana María Rojas

Kinesióloga, Escuela de Kinesiología de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile

Mónica Espinoza

Matrona, Escuela de Obstetricia y puericultura de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile

Sandra Oyarzo

Matrona, Escuela de Obstetricia y puericultura de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile

Descargas

Publicado

2014-08-11

Cómo citar

Castillo, M., Hawes, G., Castillo, S., Romero, L., Rojas, A. M., Espinoza, M., & Oyarzo, S. (2014). Cambio educativo en las Facultades de Medicina. Revista Médica De Chile, 142(8). Recuperado a partir de https://mail.revistamedicadechile.cl/index.php/rmedica/article/view/3342

Número

Sección

Articulo Especial

Artículos más leídos del mismo autor/a